perjantai 14. kesäkuuta 2013

Projekti: Surly Krampus


Alussa oli...

Marraskuusta saakka myynnissä olleen Lurcherin kauppaamiseen tuli kummasti vauhtia, kun huomasin että vaikka reilusti haarukoissa tilaa olikin, ei Knardia olisi mitenkään mahdollista saada runkoon sopimaan. Lisäksi halusin Knardit kunnon leveille vanteille, eikä millekään "muka" leveähköille valsseille. Viime syksynä Lurcheriin tekemäni Kris Holmin Freeridet ovat 47mm leveät, eli vain kolme milliä jää uupumaan Surlyn Rabbit Holeen. Lisäksi KH:t ovat sikatukevat ja ladukkaat kiekot. No pitihän Renkaita ja vanteita asennella ristiin ja tehdä tutkimuksia fyysisistä ulottuvuuksista.. Alla muutama pseudotieteellinen  mittaus:
Kuvassa vasemmalta:
Knard + Kris Holm --> Knard + Crest --> Kris Holm + Rocket Ron 2.25"
Knard + Kris Holm Freeride 29"

Knard + Kris Holm Freeride 29"

Knard + Crest 29"
Knard + Crest 29"
Rocket Ron 2.25" + Kris Holm Freeride 29"
Rocket Ron 2.25" + Kris Holm Freeride 29"

Rautaa

Kävin noutamassa rungon Helsingistä Foxcompista - vai oliko se Shockterapy.. no joka tapauksessa Lauri teki hienoa jälkeä valmistellessaan runkoa ohjainlaakerin ja keskiön asennusta varten. Ja kyllähän tuosta valmistelusta hyötyä olikin, hitsauksessa emäputki oli menettänyt muotoaan jonnii verran..
Emäputki ylhäältä...

...ja alhaalta
No kun sitten olisi tarkoitus Krampustella seuraavat 150 vuotta kesät talvet, niin ajattelin ruostesuojata rungon sisäpuolelta. Jo aiemmin kasaamani Moonlanderin suojasin lähiautotarvikeliikkeen kotelosuojalla kun myyjä osasi niin vakuuttavin sanakääntein kehua tuotteensa erinomaisuutta. Liemi on helppo suihkuttaa putkien sisälle pakkauksessa mukana tulevalla pitkällä muovipillillä. Haju on hirveä ja mönjä tarttuu joka paikkaan, joten toivottavasti ruostevetiset läikät pyörän alla voidaan tällä teknokemian saavutuksella siivota ennaltaehkäisevästi.
Suoja-ainetta ei säästelty. 

 Sitten tietty pakolliset puntaroinnit. Heavy metal..

Koodia][{€€$£$£@£

Värimaailmaksi valikoitui puna-vihreä, oikeastaan siksi, kun Superstarilla ei ollut mustaa headsettiä hyllyssä.. En ole oikein koskaan jaksanut paneutua värikoodailuun, fillari on ajamista varten prkl. Snörenin näköiset jarruletkut ja vaijerin kuoret ovat naurettavia. Usein värikoodatun fillarin kuskit ovat itse koodaamisen, tai ainakin jonkinlaisen uudistumisprosessin tarpeessa kun auringon polttamat varusteet ovat nähneet tuhansia rapakoita ja vaatteet haihduttaneet ämpärikaupalla hikeä. Rumat ne jarruletkuilla koreilee.

Tulipa sekin todistettua, että fillarin kasaaminen ja Knardien litkuttaminen ghetto-tubeleksiksi onnistuu yhdellä kädellä. Muutama viikko sitten sirkkelissä telotusta vasurista ei paljon apua ollut. Kaikki sormet ottivat terään osumaa ja nimetön meni rytäkässä irtipoikki ja etusormi muuten vaan poikki..

Tällä kädellä annetaan enää ylänelosia

 ...samasta syystä sarvipäinen taruolentoni saa ensimmäiset kuukaudet selvitä ilman etujarrua. Eiköhän etujarrutin löydy syksyn tullen jo tangosta.

 Edelleen tapaturman takia varsinainen maastorytyytys siirtyy syksyyn ja tarkoitus olisi ajella kuntouttavasti helppoja metsäautoteitä ja soraväyliä.


Kuva ei tee oikeutta Krampuksen renkaille
- verrokkina olevat 2.25" Rocket Ronit näyttävät
 livenä sirkkelin teriltä Knardin donitsimaisen
olemuksen rinnalla.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Hieno pyörä,ja hieno nimetön heh.