Sikäli tunnustaudun jo heti kättelyssä pötypuheen esittäjäksi, että
kalustohan ei ole enää uutta. Olen vain aina halunnut aloittaa blogitekstin
näillä sanoilla. Yleensä omassa
aikaperspektiivissäni kolmeviikkoinen pyörä on jo teini-iän kynnyksellä. Mutta ei
tällä kertaa, sillä nyt olen löytänyt fillarin, jossa yhdistyy monia
tavoittelemiani ominaisuuksia. Tähän mennessä olen ajanut peräjäykällä
fillarilla oikeastaan kahdesta syystä; tehokkuus ja keveys.
Molemmista päistään joustava kuitu-Cube |
Tehokkuus
Maastopyörällä kihnuttaminen polkemisen tahtiin vellovalla jousituksella
on sekä rasittavaa että väsyttävää. Varsinkin ylämäkeen spurtatessa notkuminen
syö ison osan polkemisen tehokkuudesta. Kun tehoreservit ovat varsin
rajoittunutta sorttia, ei noita pyörää eteenpäin kiidättäviä watteja haluaisi
millään käyttää iskarin pituuden muuttamiseen. Jäykkäperäisessähän ei tätä
ongelmaa ole - perä kun ei jousta, niin tehot siirtyvät takapyörään
mukisematta. Cubessa jousituksesta ja vaimennuksesta huolehtii Foxin CTD
kepakko. Kolmiasentoinen kykin toimii hienosti, ja kulloiseenkin
ajotilanteeseen löytyy aina sopiva asetus. Itse olen ahkera vivun käyttäjä,
vaikka tuntuu että suurin osa kuskeista tyytyy käyttämään kerran itselle
hyväksi todettua vivun asentoa. Edellinen kokemukseni on täysjoustosta, jossa
oli Foxin RP2 iskari, eli lukitus ja propedal -asetus. Lukituksen käyttö
aiheutti suorastaan kengurupallomaisen menon ja propedal muutti iskarin
jähmeäksi. Ei hyvä. Cube kiipeää iskarin "Climping" -asetuksella kuin
jäykkäperäinen, kun taas alamäkeen mennään "Descent" -asetuksen
syödessä turhat röykyt. Tasamaan polkuajoon taas "Trail" -asento
joustaa mukavasti, mutta mahdollistaa silti tehokkaan etenemisen. Jousto
säästää kummasti kuskia, kun ei tarvitse jatkuvasti levitoida reisilihasten
voimalla muutama sentti satulan yläpuolella. Kerta kaikkiaan hyvin runkoon että
kuskin painoon simmitetty iskari.
Keveys
Cube painaa hieman yli kymmenen kiloa. Suurin piirtein kilon enempi kuin
Dirty Harry. Itse asiassa Cuben alkuperäiskokoonpanosta säästyi vain runko, ohjainlaakeri,
kammet ja keula. Muut osat ryöväsin Törkyharrista. Kun kerran löytää
mieleisensä osat, ei niistä viitsi hevillä luopua. Harri puolestaan jatkoi
uudelle omistajalleen varusteltuna Cuben ajamattomilla, joskin tasoltaan hieman
matalammilla osasilla. Näin täysijousitetun kaksysin paino kestää vertailun
jopa sarjan huippumalleihin, joiden hintalapun ensimmäinen numero on vitonen.
Fillarin ja kiekkojen keveys vaikuttaa seitsemänkymmentäkiloisella kuskilla
huomattavasti enemmän kuin satakiloisella. Niinpä yhdessä tehokkaan jousituksen
avulla Kuutio tuntuukin nousevan ylämäkeen yhtä vaivattomasti kuin Dirty Harry.
Mitoitus
Cube on rungoltaan lähes kaksi senttiä lyhyempi kuin aikaisemmat
pyöräni. Tämä tuntuu lisääntyneenä ketteryytenä ja helpompana hallittavuutena.
Toisaalta fillari ei ole enää niin voimakkaasti "Silmät kiinni ja täysiä
päin" -tyyppinen, kuin esim. Lurcher. Ahtaissa paikoissa kiemurtelu ei
enää tuota tuskaa, vaan meno on melkein kuin aikoinaan 26" -kiekoilla.
Jäykkyys
Molempien päiden läpiakselit tekevät pyörästä todella jäykän. Jopa niin
jäykän, että ensimmäistä kertaa olen huomannut kiekkojen löysyyden. Runko
muistuttaa jäykkyydeltään OnOnen Lurcheria, joka oli myös varsinainen mallioppilas
jäykkyyden suhteen. Vaikka uusia standardeja tulee ja fillarit muuttuvat
jatkuvasti spesifimmäksi, en osaa olla akseleiden mukanaan tuomasta
jäykkyydestä millään tavoin harmissani.
Se huono puoli fillarissa on, että kaluston kehittyessä selitykset muuttuvat
aina vaan huonommiksi kun kalustossa ei parantamisen varaa juuri ole.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti